رطوبت گيرها

dehumidifiers-and-humidifiers

رطوبت گيرها

۱۱۴ بازديد

رطوبت گيرها را مي توان به دو دسته تقسيم بندي كلي تقسيم كرد:

1- رطوبت گيرهاي تبريدي
2-رطوبت گيرهاي شيميايي

رطوبت گيرهاي تبريدي:
براي تشريح نحوه كاركرد اين رطوبت گيرها چند واژه تفسير مي شود:
رطوبت نسبي: نسبت ميزان بخار هواي موجود به ماكزيمم گنجايش جذب رطوبت هوا در حجم و دماي مشخص.
دماي شبنم : دمايي است كه در آن رطوبت هوا از حالت بخار (گاز) به حالت مايع تبديل مي شود. اگر جسمي با دمايي كمتر از دماي نقطه شبنم در محيط قرار بگيرد رطوبت هوا ي روي جداره جسم تقطير مي شود. مانند پارچ آب سرد در محيط مرطوب.
رطوبت مطلق: ميزان بخار آب موجود در حجم مشخص هوا. رطوبت مطلق برخلاف رطوبت نسبي به دماي هوا وابسته نيست و تا زماني كه بخار آب به هوا اضافه يا كاسته نشود ثابت است.
در رطوبت گيري به روش تبريدي از يك سيستم سرمايشي استفاده مي شود كه كويل سرمايشي آن (اوپراتور) را در معرض جريان هواي فضاي مورد نظر قرار مي دهند و دماي كويل را به گونه اي تنظيم مي كنند كه كمتر از دماي شبنم محيط باشد. با اين كار رطوبت هوا بصورت قطرات بسيار كوچك روي كويل تبريدي دستگاه رطوبت گير جمع شده و به خارج هدايت مي شود.
در اين رطوبت گيرها جهت كاهش و راندمان بيشتر دستگاه معمولا از يك كويل پيش سرد كن استفاده مي شود. اين كار باعث كاهش دماي هواي عبوري تا نزديك دماي نقطه شبنم شده ،سپس با عبور هوا از روي كويل اصلي رطوبت گير، بخار آب محلول در هوا جذب مي شود.
در رطوبت گيرهاي تبريدي معمولا دماي هوا خروجي از كويل رطوبت گيربسيار كم مي باشد، به همين دليل سعي مي شود هواي خروجي را از روي يك كويل گرمايشي عبور داده و دماي هوا را به حد مطلوب برسانند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.